اخبار

گزارش تفصیلی نشست هم اندیشی ستادهای دبیرخانه شورای عالی عتف: هم پوشانی حوزه های ستادهای مختلف باید شناسایی شوند

گزارش تفصیلی نشست هم اندیشی ستادهای دبیرخانه شورای عالی عتف: هم پوشانی حوزه های ستادهای مختلف باید شناسایی شوند
سومین نشست هم اندیشی دبیران ستادهای علمی دبیرخانه شورای عالی عتف در محل دبیرخانه شورای عالی عتف با حضور قائم مقام دبیرکل و معاون اجرایی دبیرخانه برگزار شد. در این جلسه، ستادهای علمی دبیرخانه، اعم از آینده نگاری، دانش بنیان، اقتصادی علم و پایش و ارزیابی، گزارش هایی راجع به عملکرد خود در حوزه های مربوط به خود ارائه کردند.

زمان زیادی صرف شد تا بگوییم ستاد اقتصادی علم مسئول بودجه طرح های کلان نیست

در ابتدای نشست، دکتر رضا زرنوخی، دبیر ستاد اقتصادی علم و فناوری، ضمن ابراز تاسف از عدم شفافیت وظایف این ستاد، گفت: مجریان طرح های کلان گمان می برند که برای امور مالی خود باید به ما مراجعه کند. او در ادامه گفت: از ما وقت زیادی گرفته شد تا بگوییم چه نیستیم. زرنوخی فعالیت های دیگر انجام شده در ستاد تحت نظر خود را شامل تدوین اهداف و برنامه ها، برگزاری نشست های تخصصی، هماهنگی بین ستادها، ارزیابی عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی، تدوین بخشی از آئین نامه تامین مالی طرح های کلان ملی و حمایت مالی و ایجاد امکان انتشار پایان نامه های مرتبط با اقتصاد علم و فناوری دانست. او در ادامه به فعالیت ستاد اقتصاد علم و فناوری در زمینه حمایت از چاپ کتاب های آماده انتشار نیز اشاره کرد.

5 نوبت گزارش عملکرد از ستاد شرکت های دانش بنیان به مجلس شورای اسلامی

در ادامه نشست هم اندیشی دبیران ستادهای دبیرخانه شورای عالی عتف، نماینده ستاد شرکت های دانش بنیان، گزارشی درباره عملکرد این ستاد ارائه کرد و گفت:  تا به حال 5 نوبت گزارش عملکرد ستاد به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است و گزارش ششم نیز به زودی تدوین شده و ارائه خواهد شد. او درباره طرح اجرایی سازی وظایف دبیرخانه در قانون مربوط به شرکت های دانش بنیان را مهم ترین فعالیت انجام شده در این ستاد دانست و گفت: مطابق قانون، دبیرخانه شورای عالی عتف، در 3 ماده قانونی وظایفی را بر عهده دارد. این مواد، ماده 4، ماده 7 و ماده 12 این قانون هستند. او در ادامه درباره محتوای این مواد قانونی و فعالیت های انجام شده از سوی ستاد شرکت های دانش بنیان برای تحقق این وظایف توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ماده 4 مربوط به شناسایی مراکز دانش بنیان حاکمیتی و غیرحاکمیتی و نحوه واگذاری آن ها به بخش خصوصی است که در این خصوص کارگروهی تشکیل شده و مشغول فعالیت است. نماینده ستاد دانش بنیان ادامه داد: ماده 7 نیز مربوط به رسیدگی به شکایات شرکت های دانش بنیان است. بسیاری از شرکت های دانش بنیان در جریان نیستند که مرجع رسیدگی به شکایات آن ها، دبیرخانه شورای عالی عتف است. او در مورد فعالیت انجام شده در این ماده قانونی نیز گفت: کارگروهی تشکیل شده است و با کمک دانشگاه علامه طباطبایی طرحی برای رسیدگی به این شکایات آماده شده است که به زودی اجرایی خواهد شد.

نماینده ستاد شرکت های دانش بنیان در مورد ماده 12 نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: موضوع بعدی مربوط به گزارش عملکردهای 6 ماهه به مجلس شورای اسلامی است که در این زمینه نیز کارگروهی برای تصمیم گیری در مورد محتوای گزارش ها و نحوه بدست آوردن اطلاعات این گزارش ها تشکیل شده که تا به حال نیز موفق عمل کرده است. او ضمن اشاره به برخی کارگروه های شکل گرفته در این ستاد، از جمله کارگروه بیمه طرح های دانش بنیان و کارگروه مالیکت فکری گفت: این کارگروه ها مربوط به وظایف قانونی دبیرخانه نیستند و فقط برای حل مشکلات در این حوزه ها تشکیل شده اند.

ارزیابی های بخشی کارآمدترند

در ادامه نشست، ستاد نظام یکپارچه پایش و ارزیابی، در مورد عملکرد خود گزارشی را ارائه کرد. دکتر ملکی، دبیر این ستاد با طرح این موضوع که در این ستاد دو نوع سازماندهی مورد نیاز است، گفت: یک سازماندهی براساس ارزیابی های خرد، کلان و بخشی و سازماندهی دوم، بر اساس ماهیت ارزیابی هاست که می تواند مربوط به قانونگذاری، نهادسازی، شبکه سازی و فرهنگسازی باشد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، او تمرکز ستاد خود را بر ارزیابی های بخشی و نهادی دانست و گفت: در کنار ارزیابی های کلان که معمولا چندان هم مورد توجه قرار نمی گیرند، ارزیابی های بخشی و نهادی می توانند بسیار موثر عمل کنند.

ملکی در مورد نشست های تخصصی برگزار شده توسط این ستاد نیز به نشست های شورای هماهنگی پایش و ارزیابی اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به طور همزمان چنین نشستی را برگزار می کرد، ما دست نگه داشته ایم و فعلا تنها 2 نشست در این حوزه برگزار شده است و از این به بعد تلاش خواهیم کرد که در موضوعات تخصصی تر مثل روش شناسی شیوه های ارزیابی تمرکز بیشتری داشته باشیم.

دبیر ستاد ارزیابی و پایش ادامه داد: در حوزه پایش به دلیل تعدد نهادها و ابهامات موجود، کار بسیار پیچیده است.

ملکی به برخی از برنامه های آتی این ستاد نیز اشاره مختصری داشت و گفت: سعی بر احصای وضعیت نظام پایش و ارزیابی تا پایان شهریورماه داریم و در مورد وضعیت سامانه سمات و تعیین تکلیف آن نیز باید تصمیم گیری هایی اتخاذ شود. او ضمنا به سیستم پایش دانشگاه های کشور در زمینه کارآفرینی و رتبه بندی آن ها نیز اشاره کرد و گفت: این روند می تواند رقابتی مناسب را بین دانشگاه ها برای رواج کارآفرینی ایجاد کند.

ارزیابی زیربنای اولویت گذاری است

در پایان علیزاده، دبیرستاد آینده نگاری و اولویت گذاری نیز گزارشی درباره عملکرد این ستاد ارائه کرد و گفت: نخستین نشست تخصصی ستاد آینده نگاری با عنوان سلامت الکترونیک برگزار شده است و از این طریق توانسته ایم بسیاری از سازمان های مربوط به چالش های اصلی اولویت گذاری در زمینه سلامت الکترونیک را بشناسیم. او در ادامه افزود:  با در نظر گرفتن چالش های اصلی سیاست های علم و فناوری کشور، تلاش خواهیم کرد نشست ها تخصصی دیگری را برگزار کنیم.

علیزاده از مدل های مفهومی و اجرایی اولویت گذاری در نقاط مختلف جهان صحبت کرد و گفت: پروژه تدوین چارچوب عمومی جامع برای اولویت گذاری در دست تهیه است. دبیر ستاد آینده نگاری با ذکر این نکته که ارزیابی زیربنای اولویت گذاری است بر لزوم همکاری بیشتر دو ستاد و هم پوشانی های این دو ستاد تاکید کرد. او در ادامه در مورد برنامه این ستاد برای هفته پژوهش نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: دو کتابچه در زمینه موضوعات تخصصی در حال تدوین است و کلان روندها در تمامی حوزه ها در حال نگارش است.

۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۵۱
تعداد بازدید : ۷,۳۵۳