اخبار

تصویب اولویت ها و سیاست های علم و فناوری در دستور کار بیستمین جلسه شورای عالی عتف

تصویب اولویت ها و سیاست های علم و فناوری در دستور کار  بیستمین جلسه شورای عالی عتف
اولویت ها و سیاست های علم و فناوری کشور در بیستمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار می شود بررسی خواهد شد.

 روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف- دکتر سید فرهنگ فصیحی دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری شورای عالی عتف در گفتگوی روز یکشنبه 10 بهمن ماه با روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف از نهایی شدن اولویت ها و سیاست های علم و فناوری جهت ارائه و تصویب نهایی در بیستمین جلسه شورای عالی عتف خبر داد.

دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری گفت: با توجه به اینکه تعیین اولویت های آموزش، پژوهش و فناوری کشور در بخش های مختلف به موجب شرح تفصیلی وظایف و اختیارات شورای عالی عتف  به عهده این شورا است، در دولت یازدهم با توجه به تعویق تصویب برنامه ششم توسعه، از ابتدا برنامه ریزی شد که اولویت ها برای بازه 5 ساله و منطبق بر برنامه ششم باشد.

فصیحی گفت: اقتصاد، سلامت، محیط زیست، فرهنگ و امنیت فردی و اجتماعی، پنج سرفصل اصلی هستند که معیارها براساس آنها تعیین شده اند، این  اولویت ها در کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف استخراج، وزن دهی و رتبه بندی شده اند و بعد از تلفیق در کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری در چند جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی هستند که در هر کمسیون تخصصی  دستگاه های اجرایی مرتبط با آن زمینه تخصصی حاضر هستند همچنین در کمیسیون دائمی تقریبا همه دستگاه های اجرایی کشور نمایندگانی دارند. معاونین دستگاه های اجرایی کشور عضو کمیسیون دائمی  شورای عالی هستند لذا برای شناسایی و نهایی سازی این فهرست، مجموع دستگاه های اجرایی کشور حضور فعالی داشتند. فرایند تدوین سیاست ها و اولویت ها یک سال و نیم به طول انجامید و بعضی از کمیسیون ها بطور متوسط بیش از 10 تا 15 جلسه تشکیل دادند.با توجه به عضویت دستگاهها، دانشگاهها و نخبگان حوزه های مختلف در کمیسیون های تخصصی و کمیسیون دائمی شورای عالی عتف و تایید آنها از لحاظ تطابق معیارها و اولویت ها با نیاز کشور، فهرست نهایی سیاست ها و اولویت های علم و فناوری کشور جهت ارائه و تصویب نهایی در جلسه شورای عالی عتف که با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل خواهد شد آماده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که بعد از تصویب اولویت ها، درصورت ایجاد و یا تشخیص اولویتی جدید در آینده چه باید کرد گفت: مکانیزم بازنگری را پیش بینی کرده ایم، اگر زمینه و محوری در آینده مهم تشخیص داده شود که در اولویت ها نبوده باشد می توان از طریق کمیسیون های تخصصی شورا پیشنهاد و در کمیسیون دائمی تصحیح شود.

فصیحی در ادامه افزود: با توجه به تعدد و تنوع اولویتها و شاخصها در هر کمیسیون، هم پوشانی هایی که در بین کمیسیون ها وجود داشت در جلسات تلفیق رفع شد و اشتراکات موضوعی در بین کمیسیون ها از بین رفت.

دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری درخصوص مکانیزم پیش بینی راهکار برای اضافه شدن اولویت های احتمالی گفت: بازنگری بدین صورت است که شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری  و دبیرخانه شورای عالی به طور سالیانه و با کمک کمیسیونها از طریق این مکانیزم و متدلوژی که تعریف کرده است می تواند به بازنگری اولویت ها بپردازند. همین طور علاوه بر کمیسیون های تخصصی، ستادهای مختلفی در حوزه های مختلف پایش و ارزیابی و اقتصاد دانش بنیان در دبیرخانه شورای عالی فعال هستند که ظرفیت های زیادی برای کمک به این فهرست دارند.

۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ۱۵:۴۴
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۴,۵۲۶