اخبار

هم اندیشی در مورد وضعیت منابع پژوهشی؛ چالش های اصلی بررسی شدند

هم اندیشی در مورد وضعیت منابع پژوهشی؛ چالش های اصلی بررسی شدند
جلسه هم اندیشی در مورد وضعیت منابع پژوهشی و نحوه تخصیص آن توسط ستاد پایش و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی عتف برگزار شد. در این جلسه، بحث هایی پیرامون میزان بودجه تخصیص داده شده توسط دولت به پژوهش، شیوه تخصیص آن، وضعیت مطلوب تخصیص این بودجه، چالش های پیش روی رسیدن به این وضعیت مطلوب و نهایتا راهکارهایی برای رسیدن به آن مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، جلسه هم اندیشی ستاد پایش و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی عتف با نمایندگان دستگاه های ذیربط و دست اندرکاران پایش و ارزیابی کشور برگزار شد. در این جلسه، نمایندگانی از  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت نیرو، صا ایران و سازمان ترویج آموزش و تحقیقات کشاورزی حضور داشتند. 

در ابتدای این جلسه، دکتر ملکی، دبیر ستاد پایش و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی عتف ضمن معرفی این ستاد و مجموعه اقدامات انجام شده در آن، گفت:  موضوع جلسه امروز ما، بررسی وضعیت تخصیص منابع پژوهشی و همفکری در مورد بهسازی وضعیت حال حاضر است. او ادامه داد: وضعیت منابع پژوهشی از سوی بسیاری از نهادها و بخصوص مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته اند. به همین منظور باید به بررسی موانع آن و تحقق این اهداف بپردازیم. ملکی افزود: هدف جلسه این است که شناخت نسبی از مجموعه مسائلی که در بدنه دولت و دستگاه حاکمیت برای حرکت به سمت تخصیص بهینه منابع وجود دارد پیدا کنیم و به همین منظور، به ارائه آمار و ارقامی برای شناسایی بهتر وضعیت می پردازیم.

سپس، در این زمینه، گزارشی از سوی دکتر ملکی ارائه شد. در این گزارش الگوهای تخصیص منابع پژوهشی در کشورهای صنعتی، میزان و نحوه تخصیص منابع در ایران و شاخص رقابت پذیری در بحث تخصیص منابع مالی در امر پژوهش مطرح شد. دکتر ملکی، ضمن ارائه این گزارش، به سوالات این حوزه اشاره کرد و گفت: موانع بر سر راه افزایش سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی و سهم دولت از آن و ساختار تخصیص منابع از جمله اصلی ترین سوالات ما در حوزه پایش و ارزیابی هستند.

 در ادامه جلسه بحث هایی پیرامون میزان بودجه تخصیص داده شده توسط دولت به پژوهش، شیوه تخصیص آن، وضعیت مطلوب تخصیص این بودجه، چالش های پیش روی رسیدن به این وضعیت مطلوب و نهایتا راهکارهایی برای رسیدن به آن مطرح شد. همچنین برخی تجربیات شرکت صا ایران، به عنوان یک شرکت دولتی که خارج از مجموعه دستگاه های اجرایی است نیز به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

در پایان دبیر ستاد پایش و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی عتف گفت: سعی خواهیم کرد در تعاملاتمان با دستگاه های سیاستگذار این مباحث را مدنظر قرار دهیم تا انشالله کارایی و بعد از آن سطح منابع تخصیص داده شده بالا برود.

۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۰۸
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۵,۱۴۱