اخبار

در نشست مشترک ستاد پایش و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی عتف و آنکتاد مطرح شد: بزرگترین چالش نظام پایش و ارزیابی ایران تعدد مراکز مسئول است

در نشست مشترک ستاد پایش و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی عتف و آنکتاد مطرح شد: بزرگترین چالش نظام پایش و ارزیابی ایران تعدد مراکز مسئول است
در راستای مأموریت سازمان کنفرانس توسعه و تجارت ملل متحد (آنکتاد) در خصوص تهیه گزارشی از وضعیت علم و فناوری ایران نشست مشترک ستاد نظام پایش و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی عتف و هیأت اعزامی سازمان کنفرانس توسعه و تجارت ملل متحد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، نشست مشترک ستاد پایش و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی عتف و هیأت اعزامی از سازمان کنفرانس توسعه و تجارت ملل متحد (آنکتاد) برگزار شد. این نشست که در راستای تکمیل اطلاعات این نهاد بین المللی برای تهیه گزارشی در مورد وضعیت علم و نوآوری کشور ایران است، در مورد گزارش ها، شیوه تهیه گزارش نهادهای مسئول و نهایتا نظام پایش و ارزیابی بر حسب اختیارات و وظایف قانونی بود. این گزارش در برگیرنده اعتبارات تحقیقاتی در قالب ماده 224 برنامه پنجم توسعه و عملکرد دستگاه های اجرایی در راستای قانون 1 تا 3 درصد خواهد بود.

 بر همین اساس، ستاد پایش و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی عتف نیز گزارشی اجمالی در مورد عملکرد این شورا و نهادهای ذیربط آن ارائه کرد. در ادامه سوالاتی در رابطه با تعدد مراکز پایش و ارزیابی از سوی نمایندگان سازمان کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل مطرح شد. پروفسور شوخاپر نیز با اشاره به مرکز آمار ایران، دبیرخانه شورای عالی عتف، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تعدد این نهادها بسیار گیج کننده است. او ادامه داد: در نهایت داده های جمع آوری شده توسط این سیستم ها در کدام مرجع مورد بررسی قرار می گیرند و کدام نهاد مسئول امر پایش و ارزیابی است؟

دکتر ملکی، دبیر ستاد پایش و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی عتف در پاسخ به این سوال گفت: این چالش در کشور ما وجود دارد، اما توجه داشته باشید که نظام پایش در کشور ما، موضوعی نوپاست و تنها به مدت 4 یا 5 سال است که عملا اجرا می شود. او ادامه داد: در اروپا این نظام دست کم از سال 1991 اجرایی شده است. بنابراین نظام گزارش گیری و سامانه ها دقیق هستند. ملکی ضمن تاکید دوباره به نوپابودن نظام پایش و ارزیابی در کشور ایران گفت: ما امروز در ابتدای راه هستیم و در آینده با توسعه سامانه سمات، که یک سامانه ملی برای گردآوری اطلاعات مربوط به طرح های پژوهشی و پایش تخصیص بودجه و پیگیری آنهاست، می توانیم همگرایی بیشتر در جهت ایجاد یک نظام یکپارچه پایش و ارزیابی ایجاد کنیم.

پروفسور شوخاپر نیز در تایید صحبت های دبیر ستاد پایش و ارزیابی عتف، گفت: با این که این حرکت در ایران جدید است، دستگاه ها از نظر جذب اعتبارات پژوهشی خوب عمل کرده اند. سپس دکتر ملکی گفت: جامعه پژوهشی ایران نیازمند افراد بامهارتی است که در این حوزه آموزش دیده باشند و بر لزوم استفاده از تجربیات آنکتاد در زمینه پایش و ارزیابی نیز تاکید کرد.

۲۴ آبان ۱۳۹۴ ۰۸:۱۹
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۲,۵۰۳