اخبار

عزیز علیزاده: ستاد آینده‌نگاری و الویت‌گذاری، بازوی نظارتی شورای عالی عتف در پروژه آینده‌نگاری ملی

عزیز علیزاده: ستاد آینده‌نگاری و الویت‌گذاری، بازوی نظارتی شورای عالی عتف در پروژه آینده‌نگاری ملی
دبیر ستاد آینده‌نگاری و الویت‌گذاری علم و فناوری شبکه سازی و کمک به سیاست‌ها و استراتژی‌های علم و فناوری را به عنوان فلسفه وجودی این ستاد دانست و گفت: امروز نیازمند مدلی هستیم که الویت‌هایمان را متناسب با ساختار کشور در دل خود داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، عزیز علیزاده، دبیر ستاد آینده نگاری و الویت گذاری علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی عتف در گفتگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی عتف، فلسفه وجودی و همچنین برنامه‌های این ستاد را تشریح کرد.

علیزاده در خصوص ضرورت اولویت‌بندی در حوزه علم و فناوری گفت: کشورهای دنیا منابع، زمان و انرژی کافی در دسترس ندارند تا همه ابعاد علم و فناوری را مورد مطالعه قرار داده و توسعه دهند. وقتی منابع محدود است و در عین حال نیاز درخصوص فناوری و علم خاصی وجود دارد می بایست الویت گذاری کنیم.

وی افزود: پیش زمینه الویت گذاری آینده‌پژوهی است . با بررسی آینده، نیازهایمان را در حوزه علم وفناوری بررسی می کنیم و طبق برون‌داد آن الویت گذاری می کنیم.

عزیز علیزاده در خصوص فعالیت‌های این ستاد گفت: ستاد آینده‌نگاری و الویت‌گذاری در حال حاضر به روی چالش‌ها و بحران‌های حال و آینده کمیسیون‌های  تخصصی که به تصویب دبیرخانه شورای عالی عتف رسیده، می پردازد.

وی افزود: چند کار پایه‌ای  در دست اجرا داریم از جمله تدوین روش بومی سازی الویت‌گذاری علم و فناوری در ایران است. از آنجا که مدل یا برنامه بومی برای الویت‌گذاری علم و فناوری و متناسب با ساختار سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی در کشور نداریم و تا امروز به صورت کپی‌برداری از مدل کشورهای دیگر عمل کرده ایم؛ امروز نیازمند مدلی هستیم که الویت‌هایمان را متناسب با ساختار کشور در دل خود داشته باشد.

دبیرستاد آینده‌نگاری و الویت‌گذاری علم و فناوری با اشاره به اجرای پروژه آینده‌نگاری ملی در کشور اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بعنوان متولی اصلی این طرح است و نظارت آن بر عهده شورای عالی عتف گذاشته شده است. بر همین اساس دبیرخانه نظارت علمی مناسب برانجام طرح را بر عهده ستاد آینده‌پژوهی و الویت گذاری دبیرخانه گذاشته شده است.

علیزاده در خصوص برنامه‌های آینده این ستاد به برگزاری دوازده نشست تخصصی اشاره کرد و افزود: این نشست‌های تخصصی را بر مبنای نیازها و مشکلات دوازده کمیسیون تخصصی دبیرخانه شورای عالی عتف برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در هر جلسه چالش‌های یک کمیسیون تخصصی را مورد بررسی قرار داده و راه حلی را ارائه کنیم.

وی با اشاره به پیشرفت علم و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت از فعالیت گروهی تخصصی در طراحی نرم‌افزارهای کاربردی بهداشت و سلامت در ایران خبر داد و افزود: این گروه در مناطق محروم شروع به ارائه خدمات کرده و بانی این پروژه اپراتور وزارت بهداشت است و در جلسات اول نشست‌های تخصصی  ستاد آینده‌نگاری و الویت‌گذاری علم و فناوری به این موضوع خواهیم پرداخت.

علیزاده در پایان گفت: شبکه سازی، کمک به سیاست‌ها و استراتژی‌ها و روشن کردن آینده علم و فناوری مثلث فلسفه و جودی آینده‌نگاری و الویت گذاری علم و فناوری است.

 

انتهای پیام

 

۱۱ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۲۴
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۵,۶۲۳