اخبار

هماهنگی و همکاری نهادها و سازمان‌های متولی پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری

هماهنگی و همکاری نهادها و سازمان‌های متولی پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری
دبیرخانه شورای عالی عتف با همکاری پژوهشکده سیاستگذاری علم، فنّاوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری، اولین نشست تخصصی پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری با حضور دکتر ابویی اردکان قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف و نمایندگان نهادهای متولی در زمینه پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری برگزار شد.

این جلسه با هدف شبکه سازی و ایجاد بستری برای تعامل نقادانه، گفتمان‌سازی و توسعه راه حل‌های خلاقانه در مورد مسایل مبتلا کشور در این حوزه برگزار شد. در این نشست مباحثی چون آسیب شناسی نظام پایش و ارزیابی علم و فناوری، بازتعریف نقش نهادها و سازمان‌های متولی ارزیابی علم و فنّاوری و همچنین ارزیابی علم و فناوری در حوزه‌های راهبردی بخشی، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر ابویی اردکان در ابتدای این جلسه اظهار داشت:  وزارت های علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی طبق برنامه پنجم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشور ، مکلف به برقراری نظام جامع پایش با نظارت شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری شدند  و این اهمیت موضوع را در کشور نشان می دهد.

وی با بیان اینکه چند چالش اصلی در نظام جامع پایش و ارزیابی مطرح است افزود: یکی از این چالش‌ها فقدان یک سامانه جامع پایش در کشور است. باتوجه به اینکه نهادهای متولی پایش و ارزیابی هرکدام مجهز به یک سامانه هستند از جمله سامانه سمات ملی که شورای عالی عتف در اختیار دارد به نظر می رسد وقت آن رسیده است یک تقسیم بندی اجرایی روشن در خصوص پایش ملی ایجاد کنیم.

دکتر ابویی ادامه داد: در صورتی که این همکاری بوجود آید قادر خواهیم بود گزارش‌ها را کنترل و ضعف‌های کارکردی موجود در آنها را اصلاح کنیم و با کامل شدن گزارش ها عملکرد سامانه را بهبود بخشیم.

ابویی در خصوص تفاوت بین آمارهای موجود در کشور گفت: این اختلاف به دلیل فقدان مدل‌های علمی برای شاخص‌سازی پایش و ارزیابی درکشور است و این مدل‌ها در طولانی مدت قابل استفاده نیستند.

در ادامه دکتر ملکی مباحثی را در خصوص وضعیت پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در کشور ارائه کرد و به تشریح نیازها و مسائل نظام نوآوری از جمله سیاستگذاری نظام نوآوری، تعریف اهداف و برنامه‌ها، راهبردها و اقدامات نظام نوآوری پرداخت.

وی در خصوص ضرورت همکاری نهادها در ایجاد نظام یکپارچه‌ی علم وفنّاوری گفت: پس از دو دهه تلاش مستمر و گسترده ، گفتمان علم و فناوری کشور، همچنان از یک حلقۀ مفقودۀ مهم رنج می‌برد و آن خلاء، وجود یک نظام «پایش و ارزیابی علم و فناوری»  است.

دکترملکی شناخت ناکافی سیاستگذاران از وضعیت موجود کشور، عدم یادگیری سیاستگذاران از چرایی شکست یا موفقیت سیاستهای قبلی که نهایتاً موجب عدم طراحی ابزارهای مداخلۀ درست در حوزه علم و فناوری می شود را از نشانه‌های عدم وجود نظام جامع پایش و ارزیابی دانست.

وی در خصوص خروجی مورد انتظار از برگزاری این نشست‌ها گفت: یکی از مهمترین اهداف برگزاری این نشست‌ها ایجاد هماهنگی و همکاری بیشتر بین نهادها و سازمان‌های متولی پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در کشور است که خود منجربه سازگاری، هماهنگی و هم افزایی میان نهادهای درگیر در تمام مراحل از سیاست گذاری تا اجرا واقدام وسرعت بخشیدن به رشد علم و فناوری کشور خواهد شد.

در بخش دیگر این جلسه، حاضرین نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص چگونگی برگزاری نشست‌های آینده بیان کردند.

مقرر شد نشست های آتی هر دو هفته یکبار برگزار شود و اعضای جدیدی به نشست‌های آینده دعوت شوند. همچنین به پیشنهاد نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسات بعدی اعضاء به ارائه تجربیات خود در برقراری نظام پایش و ارزیابی خواهند پرداخت.

همچنین مقرر شد با مشارکت همه شرکت‌کنندگان در نشست شورای پایش و ارزیابی شکل گرفته، اعضاءدر جلسات بعدی نسبت به تعیین دبیرخانه‌شورا تصمیم‌گیری نمایند.همچنین کلیه شرکت‌کنندگان، دبیری آقای دکتر ملکی را مورد پذیرش قرار دارند.

انتهای پیام
۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۳۸
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۴,۸۱۱